Logo Fundusze Europejskie, Logo Misterstwo Zdrowia, Logo ŚCO, Logo UE

Czynniki ryzyka

Nie pal!

Jak postępować, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania?

JAK POSTĘPOWAĆ,  ABY ZMNIEJSZYĆ RYZYKO ZACHOROWANIA?

NIE PAL!  JEŚLI PALISZ -  RZUĆ PALENIE!

PALENIE PAPIEROSÓW JEST NAJGROŹNIEJSZYM SPRAWCĄ ZACHO­ROWAŃ NA NOWOTWORY REGIONU GŁOWY I SZYI

Narażenie na dym tytoniowy skutkuje powolną przemianą nowotworową całej błony śluzowej górnych dróg oddechowych i pokarmowych, doprowadzając do powstania tzw. „skażonej śluzówki”. W konsekwencji pacjenci, którzy przebyli już jedno leczenie z powodu np. raka krtani, mają nadal wysokie ryzyko zachorowania na drugie i kolejne raki w obrębie dróg oddechowych czy pokarmowych.

KILKA RAD DLA RZUCAJĄCYCH PALENIE

  • Pamiętaj, aby zaplanować RZUCANIE PALENIA. Po podjęciu decyzji wyznacz dzień, kiedy przestaniesz palić i przygotuj się do tego dnia. Redukuj liczbę wypalanych papierosów i obserwuj swoje samopoczucie. Kontroluj swoje palenie, zwracając uwagę na okoliczności, w których sięgasz po papierosa. Zastanów się i najlepiej wypisz, czym możesz go zastąpić w typowych dla Ciebie sytuacjach związanych z paleniem.
  • Zadbaj o wsparcie farmakologiczne w razie dużego nasilenia objawów podczas odstawiania papierosów. Lekarz, pielęgniarka lub inny pracownik medyczny przeszkolony w leczeniu uzależnienia od tytoniu pomoże dobrać właściwy środek.
  • Ćwicz regularnie w trakcie wychodzenia z nałogu palenia, co wpłynie na zwiększenie energii oraz radzenie sobie z negatywnymi emocjami, które mogą towarzyszyć Ci w pierwszym okresie rezygnacji z nałogu. Ruch poprawi Ci humor, osłabi niepokój i napięcie związane z chęcią zapalenia papierosa oraz pozwoli ograniczyć ryzyko objawów abstynencyjnych, jak np. bóle i zawroty głowy.
  • Uważaj na tych, którzy będą chcieli namówić Cię na tzw. „ostatniego” papierosa. W Twoim otoczeniu mogą znaleźć się osoby, które będą chciały przetestować Twoją siłę charakteru. W okresie RZUCANIA PALENIA zapewnij sobie tzw. grupę wsparcia wśród rodziny i znajomych, z którymi często się spotykasz.
  • UNIKAJ UŻYWANIA ALKOHOLU!

    ALKOHOL (ETANOL) JEST PRZEKSZTAŁCANY W ORGANIZMIE W ALDEHYD OCTOWY. OBA SĄ SUBSTANCJAMI RAKOTWÓRCZYMI.

  • KILKA FAKTÓW:

    • Rozpuszczenie toksycz­nych związków dymu tytoniowego w alkoholu prowadzi do ich silnego i długotrwałego wnikania do komórek nabłonka, dlatego drażnienie błon śluzowych dymem tytoniowym w połączeniu z wyso­koprocentowym alkoholem powoduje znaczne zwiększenie ryzyka nowotworów złośliwych.
    • Samo używanie alkoholu już zwiększa ryzyko nowotworów jamy ustnej i gardła prawie 6-krotnie, palenie tytoniu ponad 7-krotnie, a kombinacja obu tych czynników zwiększa ryzyko aż 38 – krotnie.
    • Wieloletnie palenie tytoniu zwiększa 30- krotnie ryzyko zachorowania na raka krtani, a równoczesne palenie tytoniu  i picie alkoholu zwiększa ryzyko 330 razy.

 

DBAJ O CODZIENNĄ HIGIENĘ JAMY USTNEJ UNIKAJ PRZEWLEKŁYCH STANÓW ZAPALNYCH W JAMIE USTNEJ

REGULARNIE ODWIEDZAJ STOMATOLOGA JEŚLI STOSUJESZ PROTEZY DENTYSTYCZNE ZADBAJ O ICH DOBRE DOPASOWANIE

Przewlekłe mechaniczne drażnienie śluzó­wki jamy ustnej poprzez źle dopasowane protezy dentystyczne, czy uszkodzone zęby przy niewystarczającej higienie jamy ustnej może zwiększyć ryzyko nowotworów.

UNIKAJ NARAŻENIA NA KONTAKT Z WIRUSEM BRODAWCZAKA LUDZKIEGO (HPV).

WIRUS HPV PRZENOSI SIĘ DROGĄ PŁCIOWĄ, U NOSICIELI NIEKTÓRYCH TYPÓW WIRUSA ROSNIE RYZYKO ZACHOROWANIA NA RAKA.

Infekcje wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV), który przenosi się drogą płciową mogą  u osób często zmieniających partnerów seksualnych oraz uprawiających seks oralny z osobą zarażoną wirusem HPV mogą zwiększyć ryzyko nowotworów głowy i szyi, głównie raka gardła.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.

Zrozumiałem